How Can We Help?
Raportare venituri L 153
Informații preliminare pentru generarea formularului L153
Formularul L153 este aferent procedurii de transmitere a datelor privind veniturile salariale pentru personalul plătit din fonduri publice, conform Ordinului MMJS nr.2169/2018 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.877 din 17.10.2018 – publicat în data de 18.10.2018.
Formularul L153 se generează în următoarele condiții:
- Termenul de depunere a formularului L153 este 25 octombrie 2019.
- Datele și informațiile necesare generării formularului L153 sunt cele prezente în sistemul informatic în luna septembrie 2019.
- Verificarea și actualizarea datelor necesare generării formularului L153 fără erori se realizează anterior inițializării lunii octombrie 2019. Dacă luna octombrie a fost inițializată și se constată erori la generarea formularului L153, se executa actualizările necesare lunii septembrie și se reinițializează luna octombrie 2019, altfel informațiile rămân salvate la nivelul lunii septembrie, fără a fi preluate de aplicația informatică în luna octombrie.
- Funcțiile de raportare în formular pot fi actualizate utilizând fișierul XML de raportare aferent anului anterior.
ATENȚIE: Formularul L153 se depune anual, chiar dacă nu au apărut modificări în informațiile raportate față de anul anterior. Prin faptul că nu au apărut modificări înseamnă că nici un câmp nu trebuie modificat. Indiferent dacă există sau nu modificări, formularul L153 trebuie să conțină la depunere tot personalul angajat din instituție in luna septembrie.
Etape pentru completarea și validarea formularului L153
1. Actualizarea funcțiilor personalului conform cu încadrarea L153.
In vederea actualizării funcțiilor conform grilei de încadrare aferente formularului L153, se procedează astfel:
- Se accesează macheta Actualizare Functii din meniul Resurse Umane -> Actualizare date -> Actualizare Functii.
- Se selectează luna 09 în care se fac actualizările și se bifează organigrama instituției după care se acționează butonul .
În tabelul deschis (conform figurii de jos), câmpul Cod functie L153 este evidențiat, în roșu, pentru angajații ce nu sunt încadrați pe funcții în conformitate cu L153.
- Se actualizează încadrarea pe funcții folosind documentul xml aferent formularului L153 depus în anul anterior, utilizând butonul “Actualizeaza functii L153 din XML” pentru încărcarea documentului xml.
Pe ecran se va deschide o fereastră Explorer în care se selectează fișierul xml corespunzător și se apasă butonul din partea de jos a ferestrei menționate:
Operațiunea este urmată de mesajul de informare privind finalizarea acesteia .
Se apasă OK.
- Actualizarea datelor rămase de completat, aferente persoanelor ce nu eram cuprinse în formularul L153 raportat în anul anterior, se realizează astfel:
- în tabela deschisă mai sus, se utilizează butonul pentru editarea înregistrărilor din tabel, în vederea introducerii/modificării datelor ;
- deschiderea machetei de adăugare a informațiilor aferente unui angajat se realizează prin utilizarea butonului de editare dispus la începutul rândului din tabel, conform figurii alăturate, sau cu dublu-click pe respectiva înregistrare (linie);
- în macheta deschisă, conform figurii de mai jos, se completează câmpurile Functie L153 și Cod COR, prin selecție în nomenclatoarele dedicate, care se accesează utilizând tasta spațiu;
- salvarea informațiilor introduse în machetă se realizează cu ajutorul butonului . Renunțarea la datele introduse în machetă se face prin apăsarea butonului care readuce respectiva înregistrare la starea dinainte de editare/completare.
- după finalizarea completării datelor în machete și după închiderea ultimei machete în care s-a lucrat (cu unul din butoanele Salveaza sau Renunta), ieșirea din modulul / starea de editare a tabelei se face prin apăsarea butonului din partea superioară a tabelei.
2. Verificarea datelor preluate în formularul L153
- Se va deschide tabelul de verificare și completare date preluate în formularul L153, din meniul Declarații -> Generare raportare L153;
- Se selectează perioada 09 și se bifează organigrama , după care se acționează butonul ;
- Angajații care prezintă, în prima coloană (Stare) a tabelului, mesajul Eroare, evidențiat pe fundal roșu, au câmpuri necompletate, care sunt necesare generării formularului L153 (figura de mai jos);
- Pentru angajații la care au fost identificate erori, corectarea acestora se realizează utilizând butonul de editare (sau dublu-click). Completarea datelor în câmpurile obligatorii (evidențiate cu roșu) se face prin selecție din nomenclatoarele dedicate. Accesarea nomenclatoarelor dedicate aferente câmpurilor evidențiate se realizează utilizând tasta Spațiu, conform figurii de mai jos:
- Informațiile introduse se salvează cu ajutorul butoanelor:
- – se actualizează doar poziția curentă a persoanei selectate;
- – se realizează actualizarea câmpurilor modificate pentru toate foile de calcul/mărcile aferente salariatului curent (toate contractele de muncă active a unui salariat identificat după CNP, indiferent de numărul foilor de calcul sau de numărul mărcilor alocate acestuia).
Atenție: Utilizarea butonului , dispus în partea dreaptă a machetei, reprezintă renunțarea la modificările realizate.
- După completarea tuturor datelor obligatorii aferente unui angajat, în prima coloana va fi afișată starea Valid.
3. Generarea și salvarea fișierului XML al formularului L153
După ce toate liniile tabelului de completare și verificare date aferente formularului L153 au stare validă evidențiată în prima coloană, poate fi generat fișierul XML de raportare. Dacă există erori necorectate, aplicația generează un mesaj de informare privind imposibilitatea generării formularului.
Fișierul XML al formularului L153 se va genera cu ajutorul butonului din secțiunea superioară a tabelei și se va salva pe stația de lucru în locația dorită.
Atenție: Toate datele afișate din tabel, chiar și înainte de completarea informațiilor, pot fi exportate într-un fișier Excel, utilizând butonul .
4. Verificarea formularului L153 cu aplicația DUKIntegrator
După salvarea fișierului XML, se deschide aplicația de validare a declarațiilor salariale, urmând următorii pași:
- se încărcă documentul XML generat și salvat din aplicația de salarizare;
- se selectează tipul formularului: L153;
- se validează declarația în vederea depunerii, utilizând butonului Validare;
- în situația în care se generează mesaj cu erori, aceste erori sunt salvate automat de aplicație într-un fișier de tip text în locația documentului XML verificat al formularului L153;
- se deschide fișierul text cu ajutorul aplicației Notepad și se corectează erorile menționate în fișier în aplicația de salarizare, în vederea generării fără erori a formularului L153 sub formă XML;
- noul formular corectat se încarcă conform pașilor anteriori în aplicației DUKIntegrator;
- după încărcarea formularului L153 sub formă XML fără erori în aplicația DUKIntegrator, acesta este acceptat, fiind afișat un mesaj de validare;
- se completează codul PIN-ul pentru semnătura electronică și se generează fișierul PDF semnat, în vederea depunerii, utilizând butonul ;
- se încarcă formularul L153 validat și semnat pe platforma informatică nominalizată pe site-ul ANAF.
ATENȚIE: Depunerea formularului L153 În conformitate cu art. 2 alin. (2) din Ordinul nr. 4007/24.09.2018, instituțiilor/autorităților publice prevăzute la art. 2 din Legea – cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice le revine obligația de a depune formularul L153 prin mijloace electronice de transmitere la distanță, prin utilizarea serviciului de depunere a declarațiilor online, existent pe portalul www.e-guvernare.ro la secțiunea „Acces Rapid”, secțiunea ”Depunere declarații”.